tirsdag den 20. februar 2018

Migræne og mine anbefalinger

/Reklame/     - Dette indlæg indeholder elementer af reklame, hvilket angives, hvor det gør sig gældende. Men indlægget er naturligvis udarbejdet 100% af mig og på baggrund af mine egne erfaringer, viden og meninger. 

Migræne forekommer hyppigere hos kvinder end hos mænd og ofte i forbindelse med hormonelle svingninger. Derfor er menstruel migræne en lidelse, som mange af os desværre har. Både symptomer og behandling har en del lighedspunkter til sammenligning med almindelig migræne, og det vil jeg fortælle nærmere om.


Man har endnu ikke med sikkerhed kunne fastslå årsagen bag migræne, men det der sker er en kemisk forstyrrelse i visse dele af hjernen. Blodkarerne i hjernen udvider sig og det bevirker en frigivelse af nogle smertefremkaldende stoffer omkring disse blodkar. Det kan være meget forskelligt, hvad der udløser migræne, men blandt de mest hyppige årsager er som sagt hormonelle svingninger, stress samt alkohol.

Som hovedregel inddeler man migræne i 2 forskellige typer, hhv.:
  • Migræne uden aura: der er den mest forekommende type og den, der forbindes med menstruel migræne. Den kan give hovedpineanfald med en varighed, der kan spænde lige fra få timer top op til 3 døgn. Smerterne er normalt meget kraftige og dunkende i takt med pulsen. Som oftest sidder smerterne i den ene side af hovedet og forværres ved anstrengelse, hvor pulsen stiger. En bieffekt af smerterne er, at hovedpinen ofte ledsages af kvalme og overfølsomhed overfor lyd og lys. Selv kan jeg også nævne, at jeg kan opleve opkast, dårlig mave, løbende næse, megen kulde eller feberlignende varme. Ved meget slemme anfald kan jeg også opleve at have svært ved at formulere mig eller at koordinere mine bevægelser.
  • Migræne med aura: der giver såkaldte "aurasymptomer", hvilket er en form for forvarsler, der typisk indtræder før selve hovedpinen. Dette kan eksempelvis være syns- og føleforstyrrelser i form af prikke og stikken i fingrene og armene. Typisk varer auraen 15-30 minutter og efterfølges af migrænehovedpine.
Menstruel migræne: denne form for migræne forekommer i perioden fra 2 dage inden til 2 dage efter første menstruationsdag i mindst 2 ud af 3 menstruationer. Hvis migrænen udelukkende optræder i forbindelse med menstration, er den ren menstruationsmigræne, men hvis den også forekommer på andre tider under ens cyklus, kaldes det for menstruationsrelateret migræne. Menstruel migræne udløses af et fald i østrogenkoncentrationen i kroppen forinden menstruation.

Hertil kan nævnes, at omkring halvdelen af alle kvinder med migræne oplever en forværring af deres migræne i forbindelse med menstruation. Så måske det er noget, du også har oplevet? Dertil vil jeg nævne, at der er en del tale om p-piller med østrogenindhold, og hvordan de kan hhv. forværre eller forbedre migræne. Så vidt jeg kan forstå, så er der ikke rigtigt til at vide, hvordan den enkelte vil reagere, men jeg vil råde til, at man tager en snak med sin læge, hvis man oplever, at ens migræne, bliver værre efter at man er begyndt at tage p-piller. Hvis man har migræne med aura, rådes der til, at man ikke bør tage p-piller, eller ryge, da dette kan give en let øget risiko for blodpropper i hjernen. Men igen; tal med din læge om det, så i i samråd kan finde den bedste løsning for dig.


Behandling af menstruel migræne
Læser man rundt i forskellige fora, ser man hurtigt, at flere råder til, at man, hvis man lider af migræne, skal undgå stress, alkohol, arbejdsstillinger med dårlig position og specifikke fødevarer, der kan udløse anfald. Dertil skal man sørge for at drikke nok væske, at være fysisk aktiv, at få sovet nok samt at spise sundt. Disse ting siger måske sig selv og gør sig generelt gældende - men det er nu stadig nogle vigtige forhold at have for øje, hvis man ønsker bedring af sin tilstand. Derudover findes der også alskens medicinsk behandling, som jeg ikke skal gøre mig alt for klog på, da jeg ikke selv har den store viden om eller erfaring hermed - jeg har nemlig i en anden træls situation, hvor jeg ikke responderer positivt på smertestillende medicin, men jeg forklarer gerne lidt overordnet herom. Generelt set kan medicinen deles op i forebyggende og i anfaldsmedicin. Der findes forskellige former for almene smertestillende midler, som flere har gavn af ved migræne og som gerne kan tages sammen med kvalmestillende og ofte fås i håndkøb. Derudover findes også midler, som virker specifikt på migrænen og skal haves på recept. Jeg vil igen anbefale, at du tager snakken i samråd med din egen læge for at finde den bedste løsning til dig, da det ofte er noget af et puslespil, og man skal have øje for mange faktorer som eks. hvilke sygdomme, du evt. er disponerede for, og om den givne migrænemedicin kan indvirke herpå mv. Og så skal man desuden være opmærksom på, at migræne under graviditet og amning, så vidt muligt, ikke behandles medicinsk, men der er megen evidens for, at migræne bedres under graviditet grundet en stabilisering af kroppens østrogenniveau.

Hvis du vil vide mere, så kan jeg anbefale, at du tager et kig i denne pjece, der er udarbejdet af Hovedpineforeningen.

Mine egne erfaringer og råd
Som sagt oplever jeg ikke selv at have god effekt af smertestillende midler mod migræne,men dermed ikke sagt, at jeg ikke tænker, at du skal tage medicin, hvis det virker godt for dig. Jeg vil i det følgende blothave forskel på nogle enkle ting, som jeg har fundet god effekt ved og, som jeg derfor gerne anbefaler til andre. Det skal siges, at jeg ikke oplever nogle af disse ting som helbredende behandling men nærmere som symptombehadling til at gøre smerterne, mere, udholdelige.

Når migrænen er på vej
Jeg har talt om det før, blandt andet her, men det er også en life safer for mig, hvis jeg tager det tidligt nok: Energidrik. Det er næsten altid til at få fat på, og ellers har jeg gerne nogle koffeintabeletter med mig i tasken til daglig. Jeg tog i starten tabletterne, men oplever faktisk nu, at energidrik virker noget hurtigere. Energidrik er bestemt ikke noget, der kan hjælpe mig, hvis først migræneanfaldet har fået rigtig fat, men hvis jeg kan mærke, at det er på vej, så har det meget ofte reddet mig. Jeg laver gerne mit eget med min sodastream, så jeg kan undgå sukker, der er en af de fødevarer, som mistænkes for at kunne udløse migræneanfald - og så sørger jeg for, at jeg altid har noget koncentrat i skabet, så jeg ikke løber tør eller skal opbevarer en masse dåser med energidrik i køleskabet. Tip: lige nu kan du vinde en Sodastream magen til min samt 4 smagsvarianter lige her i mit samarbejde med Sodastream.

Når skaden er sket
Hvis migrænen har sat sig, og det hele bare er uudholdeligt, så er der ikke så meget andet at gøre end at lægge sig under dynen i soveværelset med nedrullede mørklægningsgardiner og forsøge at få slappet af. Så sørger jeg altid få også at have en masse væske ved min side, og her er jeg særligt glad for køligt (ikke iskoldt) vand med citronsaft i. Citronen hjælper lidt på min kvalme og ofte, kan jeg slet ikke drikke almindeligt vand uden at få opkastfornemmelse, hvis ikke jeg har citron i - når altså migrænen er værst. Så det sørger jeg også gerne for at have herhjemme. Det er også noget, jeg gerne drikker, selvom jeg ikke har migræne, da det smager dejligt og er rigtig godt for sundheden.


Derudover er jeg simpelthen blevet så glad for mig nye Migra-Cap, som jeg har modtaget til test fra Lysterapi. Som navnet så fint fortæller, så er Migra-Cap en hætte, der kan benyttes ved migræneanfald. Jeg må indrømme, at jeg ikke tidligere havde hørt om den på trods for, at jeg i årevis har jagtet alternative metoder til lindring af migrænesmerter og har en del i min omgangskreds, der også lider under migræneanfald - og det forstår jeg ikke. Nu har jeg allerede anbefalet den vidt og bredt og med god grund. Når jeg har søgt rundt på nettet, kan jeg også se, at mange andre ligeledes har oplevet rigtig positiv effekt af hætten. Så jeg håber, at flere vil give den en chance, fordi det er virkeligt så simpelt, og det virker bare.

Hætten er i blødt tyndt stof, der er helt åndbart og rart mod huden, og den tages bare på som en hætte, der går ned over og dækker øjene. Ideen med Migra-Cappen er så, at den giver fuldstændig mærke samtidig med, at den indeholder nogle kølepuder, der henholdsvis giver let tryk på nogle strategisk placerede områder af hovedet samtidig med, at de afkølede gelposer lindre smerterne. Det er så behageligt og har langt bedre effekt end de øjen gelmasker, som jeg ellers tidligere har brugt.

Hætten koster kun 379 kr., og så har man den jo altid. Gelposerne kan nedkøles igen og igen og igen. Faktisk har jeg den bare fast liggende i en lukket pose i køleskabet, så den altid kan komme mig til undsætning ved smerter - men jeg må indrømme, at den også er ret dejlig at bruge, selvom man ikke har smerter. Jeg skulle selvfølgelig lige teste den af, da jeg lige havde modtaget den, og jeg blev hurtigt forelsket i, hvor dejlig den føles. Hvis man lige skal stresse af efter en hård dag, have en powernap eller bare gøre noget godt for sig selv, så tænker jeg også, at den er helt ideel. Men især nu, hvor jeg har migræneanfaldene eller, hvis jeg eksempelvis måtte blive syg med influenza, så er den bestemt en redning. Der er ingen hokus pokus i det og personligt, så synes jeg virkelig, at det er en billig, let og behagelig løsning, der er fuldkommen fri for bivirkninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Følg mig på Instagram

Follow on Bloglovin

Søg i denne blog

Blog-arkiv

Populære indlæg