tirsdag den 17. oktober 2017

Sundhedsboost med citron

Du vidste nok allerede, at citroner er super sunde, men vidste du også, at de faktisk er spækfyldt med både vitaminer og antioxidanter, hvilket faktisk gør dem til en af verdens sundeste frugter?


Og det er simpelthen så nemt... du kan tilsætte dit vandt lidt citronsaft eller eks. en kop kogende vand et par citronskiver (og evt. n skive ingefær). Det er så lige til og det har været brugt i mange generationer - så der er intet nyt under solen der eller hokuspokus af nogen art. Men vidste du godt, at citron faktisk både:
- booster immunforsvaret og bekæmper inflammation,
- virker udrensende som naturlig detox,
- har en foryngende effekt,
- booster din forbrænding
- og giver energi længere end det hurtige kick, en kop kaffe kan give?

Citrusfrugter er spækket med C.vitamin, der bl.a. medvirker i produktionen af aminosyren carnitin, hvilket er en vigtig nøglebrik i cellernes fedtforbrænding. Derudover har en undersøgelse i The American Journal of Clinical Nutrition vist, at et højt indtag af C-vitamin er forbundet med en lavere sansynlighed for at udvikle rynker samt at tør hud mindskes.

* 1 citron indeholder omtrent halvdelen af den anbefalede daglige mængde C-vitamin.

Selv elsker jeg at pifte mit vand op med citron og kunne snildt drikke det i alle mine daglige glas. Jeg synes også, det er rigtig godt at tilsætte lidt citronsaft i en kop varm te samt at bruge citrus i madlavningen. Den friskhed citronsmagen giver er bare så skøn og især her i efteråret og vintermånederne, hvor vi har brug for ekstra energi og friskhed!

Faktisk overvejer jeg at gemme nogle af kerne fra citronerne (sommetider køber jeg også citronkoncentrat og det fungerer også rigtig godt, hvis ikke jeg har tiden til at skære og presse frisk citron) og så plante mig et citrontræ. Jeg har længe gerne ville have sådan et. De er simpelthen så fine, dufter fantastisk, skulle eftersigende holde edderkopper væk og så er det jo bare alt for lækkert at kunne plukke citroner fra egen produktion lige derhjemme i stuen ikke sandt?
KØB HE
S
Se

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Følg mig på Instagram

Follow on Bloglovin

Søg i denne blog

Blog-arkiv

Populære indlæg