søndag den 29. oktober 2017

Har du migræne?

Jeg troede aldrig, at jeg også skulle blive ramt af migræne. Faktisk kan jeg ikke engang huske, hvornår jeg sidst havde en almindelig hovedpine. Ikke engang efter en bytur plejer jeg at få ondt i hovedet. Men indenfor det sidste års tid så begyndte det bare at tage fart. Det blev dog aldrig til almindelig hovedpine. Det føltes helt anderledes.. Jeg får synsbesvær, svimmelhed, kvalme og sommetider også opkast og maveproblemer. Jeg kunne godt høre, at det mindede om det, min mor og min bedste veninde også har. Så jeg tog til lægen og jeps; migræne. Tak for det.

Dog vil jeg sige, at jeg er heldig, når jeg ser, hvor ofte min veninde har det. Så tit er mit overhovedet ikke. Men til gengæld så har jeg overhovedet ingen effekt af de forskellige former for medicin, lægen og jeg indtil nu har forsøgt med. Det eneste der sommetider virker for mig er;

  • Hvis det er i opløb og jeg kan mærke, at det måske kommer - så har jeg nogle gange haft gavn af at træne skuldre og nakke. Men det kræver også, at jeg kan mærke, at det er spændingsbetinget. Så det er ikke et generelt råd, jeg kan give. Nogle gange har jeg forsøgt, hvor det straks er blevet voldsomt forværret og jeg knap har kunne komme fra fitnesscenteret, fordi jeg næsten ikke har kunne bevæge mig af frygt for at kaste op eller falde om. Så man skal være rimelig sikker.
  • Ellers er hvile alfaomega. Og det kommer lidt af sig selv - som jeg beskrev ovenfor, så bliver jeg ofte så dårlig, at jeg knap kan bevæge mig og så er det bare at ligge helt stille og gerne i et mørkt rum med lukkede øjne - da skarps lys (eller egentligt bare lys i alle former) virkelig kan være generende.
  • Når 'skaden er sket' og det måske endnu ikke er blevet særlig slemt, så virker det nogle gange for mig med koffein. Men ikke som i en kop kaffe. Jeg tager enten et kosttilskud med koffein som eks. koffeintabletter, jeg nogle gange bruger i forbindelse med pre-workout, eller energidrik. Det har faktisk en rimelig hurtig og fin effekt på mig. Og da jeg samtidig er så heldig at have en SodaStream herhjemme, så er det ofte ret nemt lige at lave en halv liter energidrik. Ofte sørger jeg også for lige at lave en flaske og have med mig på farten, hvis jeg kan mærke, at det tyder på, at der kommer sig en omgang migræne snigende.

Disse tre ting er egentligt mine bedste råd og noget af det, der særligt hjælper mig. Det er ikke sikkert, at det hjælper på alle, der oplever migræne, men jeg vil da meget gerne høre, om du selv oplever en god effekt med noget andet. Hvad gør du, når du kan mærke, det er på vej eller når migrænen først har rigtig fat? Del gerne din erfaring!

Bl.a. har jeg hørt om flere, der har god effekt med en daith piercing, men det er ikke noget, jeg selv har prøvet. jeg er altid skeptisk, når jeg ikke forstår, hvordan og hvorfor noget virker. Men jeg er så småt begyndt at tænke; jamen hvis der er så mange, der oplever god effekt, så må der jo være noget om det. Har du selv prøvet det?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Følg mig på Instagram

Follow on Bloglovin

Søg i denne blog

Blog-arkiv

Populære indlæg